Tredje advent!


Små goda pepparnötter fick bli gårdagens "gå-bort-present" tilsammans
med en julig hyacint när lillasyster bjöd på glöggmys!

Go´dagens denna söndag!

Ute strålar solen och det droppar från taken. Kanske blir det ingen vit jul i år även om det såg mycket lovande ut, med tanke på de snöhögar vi haft här i lilla byn i några veckor!

Igårkväll bjöd lillasyster på glöggmys hemma hos sig och hon hade gjort så juligt och mysigt och det var verkligen trevligt! Det lektes paketlek och den gav upphov till många goda skratt! Tänk att man aldrig blir för gammal för att leka!! Jag hade bakat danskarnas svar på våra pepparkakor, pepparnötter. Väldigt enkelt att blanda ihop och rulla ut till lagom små kulor! Kommer verkligen baka dessa igen, men då kommer jag lägga till lite kanel i degen för att få dem ännu mer lika våra pepparkakor! För den som vill prova kommer receptet, som jag hittat på nätet någonstans och tyvärr inte kommer ihåg vart, här:

125g smör
125g socker
1 ägg
1 tsk bikarbonat
1 tsk kardemumma
0,5 tsk malen ingefära
0,5 tsk malen nejlika
(0,5-1 tsk malen kanel)
275 g vetemjöl

Sätt ugen på 200 grader. Rör samman smör och socker och tillsätt ägget. Blanda kryddor, bikarbonat och vetemjöl och rör ner i smör-socker-äggblandningen. Knåda degen väl. Rulla ut till fingertjocka längder och skiva dem till 1,5 cm bitar. Rulla kulor av bitarna och platta till dem litegrann. lägg på bakpappersklädd plåt och grädda i 10-12 min.

Idag har det kokats knäck. Vet av erfarenhet att det är bäst att koka en sats nu och sedan vänta och koka en till någon av dagarna före julafton, om man vill ha de ljuvliga små sötsakerna på julaftons gottebord. Sambon är helt tokig i knäck och jag ska väl inte säga annat än att jag är ganska svag för dem jag med! Så här hemma blir det lite adventsmys med mamma och pappas hemgjorda glögg, knäck och pepparnötter lite senare ikväll!

Imorgon går vi in på terminens sista vecka med lektioner. Jag kan inte förstå vart hösten tagit vägen! Känns som om det var igår jag träffade mina små sjuor för första gången! Nästa tisdag är det avslutning och sedan väntar ett efterlängtat jullov! Ser verkligen fram emot ledigheten som kommer inebära mycket mys med nära och kära, festligt nyårsfirande i huset med goda vänner, kanske en och annan reoverigsplanering och massa annat skoj! Nu ska jag gå och sätta mig i mitt kreativa kaos och packa in en och annan julklapp!

På återseende hoppas jag!
Kram Lullsan


Kommentarer
Postat av: Caroline

Tack själv, det var jättekul att du kom!

Och pepparnötterna var supergoda...

Hyacinten har vuxit jättemycket, vit är den och doftar hur gott som helst!

Kram lillasyster

2010-12-21 @ 17:09:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0