Jordgubbar!


Saft och marmelad står nu på sin hylla i källaren!

Igår var vädret lite sisådär. Det regnade i omgångar men det var ändå ganska varmt. Jag och mamma hade sedan ett tag bokat in jordgubbsplockning igår, så det kunde ju inte bli bättre! Så härligt att ge sig ut på en jordgubbsodling och bara plocka åt sig av de söta bären! Och mycket billigare än i affären och dessutom så färska de kan bli!

När jag kom hem kokade jag en sats saft efter Leilas recept, en sats "vanlig" saft utan krusiduller och så kokade jag en sats jordgubbs- och rabarbermarmelad! För den som vill koka lite egen marmelad kommer receptet här:

500g rabarber
500g jordgubbar
1 vaniljstång
500g syltsocker

Dela rabarbern och jordgubbarna  bitar och lägg i en gryta. Dela vailjstången och skrapa ur fröna ner i fruktblandningen. Låt koka på svag värme i ca 5 minuter. Vaniljstången kan koka med. Tillsätt syltsockret och koka på kraftig värme i 3 minuter. Skumma väl och låt svalna lite. Häll upp på väl regjorda burkar och förvara svalt.

Kram Louise

Kommentarer
Postat av: Petra

Oh så härligt och smarrigt med hemlagad saft och marmelad!

Jag har precis plockat massa fläder som jag tänkte göra saft av.

2011-07-08 @ 22:09:43
URL: http://www.popetotrora.blogspot.com/
Postat av: Elle

Åh så gott... Ses imon! Stor kram

2011-07-11 @ 13:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0