Pysselstafett

Hej!

Idag går pysselstafetten vidare och jag tar över stafettpinnen från Kreativt Kaos som igår visade oss hur vi på ett fint vis kan mätta hungriga fåglar i vinter. Idag tänkte jag bjuda på mitt första egenknåpade virkmönster som bidrag i denna stafett. Kanske kan det bli en julklapp till någon som är i behov av nya grytunderlägg?! 

Förhoppningsvis ska det inte vara några problem med mönstret, men hittar du några konstigheter får du skicka iväg en kommentar till mig. Vi har haft några diskussioner här hemma om huruvida detta ser ut som ett hjärta eller inte. Ett annat hjärta här hemma tyckte nämligen att det mer såg ut som ett skägg… Nåja, oavsett så får ni hålla till godo med följande mönster och avgöra själv!!

 

Tovat hjärta (eller skägg om du så vill)

Du behöver: Två nystan ullgarn (100% ull) och virknål som passar. (Tänk på att blekta ullgarn oftast inte går att tova i maskin) 

Förkortningar:
lm- luftmaska
sm- smygmaska
fm- fastmaska 

Virkinfo:
Avsluta varje varv med en luftmaska innan du vänder.
Tanken är att du ökar i början och slutet på vart annat varv genom att sticka 2 fm i samma m.
När du ska minska gör du det genom att sticka 2 fm tillsammans. 

Börja virka 4 lm.

Varv 1: 2 fm i andra maskan från nålen, 1fm, 2 fm i sista lm

Varv 2: 5 fm

Varv 3: 2 fm i första maskan, 3 fm, 2 fm i sista m

Varv 4: 7 fm

Varv 5: 2 fm i första maskan, 3 fm, 2 fm i sista m

Varv 6: 9 fm

Fortsätt öka på samma sätt tills du har 35 maskor. Nu har du en triangel och det är tid att virka första hjärtbågen. Tanken är att du nu virkar över halva triangeln. Virka på följande vis och glöm inte lm innan du vänder:

Varv 1: 17 fm

Varv 2: minska med 1 m ytterst i var sida

Varv 3: fm över alla m (15fm)

Varv 4: fm över alla m (15fm)

Varv 5: minska med 1 m ytterst i var sida

Varv 6: fm över alla m

Varv 7: fm över alla m (15fm)

Varv 8: minska med 1 m ytterst i var sida

Varv 9: fm över alla m

Varv 10: fm över alla m (15fm)

Varv 11: minska med 1 m ytterst i var sida

Minska på samma vis vart annat varv tills du har 3 m. Fäst tråden. Virka den andra maskbågen genom att virka 17 fm på ”triangeln” och sedan virkar du den på samma vis som först hjärtbågen.

 Fäst trådarna ordentligt och tova i tvättmaskin. Släng in hjärtat tillsammans med en handduk i 40 grader med lite grönsåpa. Hjärtat går att forma litegrann så länge det är fuktigt!

Lycka till! 

Nu lämnar jag över till her name was Greta som imorgon bjuder på sitt bidrag till stafetten!

På återseende hoppas jag!
Kram Lullsan

 

 

 


Kommentarer
Postat av: fröken pyssel

Fint! Jag virkade ju mitt mobilfodral i ullgarn. Kan jag använda det till vad som helst och sen skicka in det i maskinen? Coolt!

2011-11-15 @ 09:58:14
URL: http://pastill.nu
Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel

Jag tycker att det är jättekul att du ställer upp med ditt första egna virkmönster! Bra jobbat! Och det är ju ett fasligt stiligt skägg. ;-) :-D

2011-11-15 @ 10:24:21
URL: http://www.stinaglaas.blogspot.com
Postat av: hennihenni

Väldigt fint skägg :) Tyvärr kan jag inte virka, men det borde väl gå att sticka ett också?

2011-11-15 @ 10:41:33
URL: http://hennihennidesign.blogspot.com
Postat av: Mia

Tjusigt grytunderlägg! Hjärt eller skägg form hm jag tycker nog att det liknar en liten räv. Hur som helst så är det en väldigt fin och användbar sak.

2011-11-15 @ 23:04:58
URL: http://mia-kinoko.blogspot.com
Postat av: fröken pyssel

Tack så mycket för garnerna och boken! Jag blev jätteglad! Undrar vad jag ska hitta på med dem :-)

2011-11-17 @ 20:39:36
URL: http://pastill.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0