Basilika





Hej Bloggen!

Jag har med all säkerhet nämnt mina allt annat än gröna fingrar här tidigare. Då är det också lättare att förstå hur fantastisk stolt jag är över min basilikaplanta. Den har jag odlat fram från början. Små små frön i ett miniväxthus någon gång i april och nu är den omplanterad i en kruka och fortsätter växa som bara den!!

I lördags hade vi kalas för sambon och då passade det bra med en basilikasås som tillbehör till den grillade kycklingfilén. En ny favvosås visade det sig bli så nu får tsatsikin och bean konkurens.

För er som är nyfikan kommer receptet här:

2 dl gräddfil
2 dl creme fraiche
1 kruka basilika
2 msk olivolja
2 msk flytande honung
1 klyfta vitlök
salt och vitpeppar

Mixa olivoljan och basilikabladen tills basilikan är helt i små bitar. Häll på gräddfil, cremefraiche, honung och kryddor och mixa till en slät sås. Riv vitlöken fint och blanda i såsen. Låt stå i kylen en stund innan servering.

Nu hoppas jag att jag är tillbaka i bloggvärlden igen. Alla ni som är lärare känner säkert igen er i den
h e k t i s k a arbetsperioden som råder just nu! Men nu är iallafall de flesta betyg satta, arbeten rättade och terminens lektioner planerade så det betyder lite mer tid för hobbies!!

Sommarlovet närmar sig med stormsteg (bara 10 arbetsdagar kvar) och jag välkomnar ledigheten!!!

På återseende hoppas jag!
Kram Lullsan

Kommentarer
Postat av: Jo

Vilken fin och frodig planta du har fått upp! Du har ju gröna fingrar, ju! :)

2012-06-06 @ 20:12:12
URL: http://frkp.blogspot.com
Postat av: maria syr och så vidare

Wow, vilken fin planta! Allt som är grönt och kommer i närheten av mig dör förr eller senare (oftast förr) utav törst. Basilika är ju så gott!

2012-06-07 @ 16:28:22
URL: http://mariasyr.blogspot.com
Postat av: Malin

Den var riktigt stor och välmående!

2012-06-09 @ 09:19:14
URL: http://www.designofluna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0