Glassigt värre



Hej Bloggen!

Igår var några fina flickor (och en liten pojke) här på middag och tjejsnack. Till efterätt hade jag gjort tre sorters glass. Eller ja, snarare en glass och två sorters sorbet om man ska vara noga! Efterrätten blev en riktig höjdare tycker jag och en sak är säker; glassmaskinen kommer gå varm här framöver och jag kommer nog aldrig köpa sorbet i affären igen nu när jag hittat ett recept som FUNKAR och blir sådär härligt krämig och god!

Glassen var en Dulche De Leche glass som jag hittat hos Mary. Denna gjorde jag utan glassmaskin eftersom det blv så mycket smet. Istället rörde och rörde jag ca en gång i halvtimmen i ungefär fyra timmar. Jag hoppade över hasselnötterna också och det funkade bra det med!

Jordgubbssorbeten hittade jag i senaste numret av Isabellas. Jag gjorde om receptet lite och hoppade över att krydda den med dragon som det stod i tidningen. Rabarbersorbeten var en chansning men den blev god den med!

Här kommer receptet om någon vill prova:

2 dl vatten
175g socker
500 g tinade frysta jordgubbar
1 msk flytande glukos
saften från en halv citron

Koka upp vatten och socker i en kastrull och låt koka i ca 10 minuter tills konsistensen är som sirap. Tillsätt jordgubbarna och glukosen och låt koka i 5 minuter. Mixa "jordgubbssoppan" och passera purén genom en finmaskig sil. Tillsätt citronsaft. Låt smeten svalna och kör i glassmaskin, alternativt häll i en bunke och ställ i frysen, rör om var 30 minut i ungefär fyra timmar.

Rabarbersorbeten är gjord på samma sätt som ovan men byt ut jordgubbarna mot 500g rabarber i små bitar och skippa citronsaften.

Nu får det bli lite frukost här innan det blir pysseldejt med en kompis. Kanske ska de stoppade delarna från förra veckans inlägg sys ihop idag...

På återseende hoppas jag!
Kram Lullsan

Kommentarer
Postat av: Anna

Och gott som attan var det, precis som alltid hos dig! <3

2012-05-21 @ 20:38:01
Postat av: eddy

hej=)

jag både sticar och virkar men stickar allra helst. har dock ett stort mormorsrutefilt-virkprojekt igång som redan hållit på ett år ungefär. fast det får gärna hålla på ett tag till. det är ju ett typiskt evighetsprojekt=)

2012-05-25 @ 06:26:43
URL: http://blogg.passagen.se/eddysblogg
Postat av: Petra

Smarrigt! :-)

2012-05-25 @ 22:18:54
URL: http://www.popetotrora.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0