Lägg inte rabarber på min rabarber



Hej Bloggen!

Rabarbern har växt så att det knakar de senaste veckorna och förra helgen var det dags att börja skörda! Förutom en klassisk smulpaj och rabarbermuffins har det också blivit en saftig rababerkaka med frosting.  Bra betyg fick den här hemma och eftersom jag har blandat från olika recept skriver jag ner receptet som blev på kakan här; för jag lär baka kakan snart igen!! 

Saftig rabarberkaka med syrlig frosting 

2 ägg
1,5 dl socker
50 g smör
1 dl mjölk
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver (vaniljsocker går också bra)

Ca 300 g späd rabarber
2 msk smör
2 msk råsocker
1 msk kanel 

25 g smör
100g creme cheese
3 dl florsocker
Finrivet skal från 1 citron

Skär rabarbern i centimetertjocka bitar. Smält smöret i en stekpanna och stek rabarbern tillsammans med råsocker och kanel tills den är helt mjuk. Mosa med en gaffel tills du får en grov puré. Låt svalna lite.

Vispa ägg, socker och vaniljpulver riktigt pösigt. Smält smöret i en kastrull och slå sedan i mjölken och låt det hela koka upp. Rör hastigt ner den heta smörmjölken i gräddblandningen och tillsätt den avsvalnade rabarberpurén. Rör tills allt är blandat.

Blanda mjöl och bakpulver i en skål och vänd försiktigt ner mjöllandningen i  smeten. Rör smeten slät, men rör så lite som möjligt.

Häll smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant och grädda i 175 grader i ca 35 minuter. Kakan ska inte vara kladdig!!

Blanda ingredienserna till frostingen, gärna med elvisp och vispa fluffig. Bred på kakan när den har svalnat helt!

Det var det hela!
Kram Lullsan


Kommentarer
Postat av: Jo

Smarrigt! Det receptet ska jag testa! Du får gärna dela med dig av muffinsreceptet också om det är något speciellt du har följt!



Snart ska jag ta in lite rabarber, jag med. Är bara lite feg för att jag ska ta för tidigt...

2012-05-05 @ 16:12:18
URL: http://frkp.blogspot.com
Postat av: maria syr och så vidare

Det här lät gott, det testar jag gärna! Tack för din snälla kommentar inne hos mig, jag blev jätte glad! Jag är självlärd, tycker att det är väldigt roligt att testa nya grejer och det lär man sig ju mycket på! /Maria

2012-05-05 @ 18:10:01
URL: http://mariasyr.blogspot.com
Postat av: Frk pyssel

Men så gott! Det är lite som morotskaka fast utan morot och med rabarber istället då?

2012-05-06 @ 09:38:32
URL: http://www.pastill.nu/
Postat av: Helena, Craft and Creativity

Ser mumsigt ut! Hoppas det gick bra med elevnovellerna. :-)

2012-05-07 @ 16:47:05
URL: http://craftandcreativity.com/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0