En smak av sommar

Hej Bloggen!
 
Förra helgen tog jag mig i kragen och plockade rent plommonträdet på plommon. Det är så sorgligt när man ser alla plommon på marken som går till spillo, men ibland finns ju inte tiden att ta hand om all frukt! Nåja, man föder ju getingarna om inte annat!!
 
Det blev en del plommon till oss ändå, trots att en del hunnit falla. Jordgubbsmarmeladen som jag gjorde tidigare i sommar tog slut redan i mitten på augusti så det var ganska givet att det var marmelad som skulle kokas.
 
Tidigare har jag skållat och skalat plommonen innan jag kokat marmelad, men i år testade jag att koka med skal och vilken hit! Kokade plommonen lite längre innan jag tillsatte syltsocker och färgen som blev... wow! Djupröd härlig marmelad som smakar underbart med en liten ton av kanel... så himla gott på en ostskiva på lördagmorgonen!!
 
Kan inte erbjuda något recept då jag utgick från dansukkers recept "samma mängd syltsocker och frukt" och sedan hade jag i malen kanel lite efter behag!
 
På återseende hoppas jag!
Kram Lullsan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0