En äpplig summering

 
I år har vi fått en helt galet riklig äppelskörd. En del kilon är lämnade till min svägerskas kollega och ligger i detta nu förhoppningsvis och gosar till sig till mumsig cider! Jag har som tidigare år kokat mos och haft framme min råsaftscentrifug en vända och bakat några äppelpajer som ligger i frysen. Men jag kände också att jag ville testa lite nytt av alla goda äpplen. Så den här hösten har jag försökt hitta lite nya användningsområden! Jag har bland annat gjort äppelmüsli, bakat äppelbröd och för några veckor sedan bakade jag kanelbullar med äppelfyllning.
 
Än är inte äppelsäsongen helst slut och i fruktdisken på ICA tror jag fortfarande man kan få tag i svenska äpplen. Jag ska denna söndag ta ett ryck och gå ut och plocka mig de sista hinkarna med äpplen och köra råsaftscentrifugen en stund, för den där juicen har en strykande åtgång!!
 
För er som blev sugna på äppelbullarna kommer rexeptet här:
 
En sats vanlig vetedeg.
 
Fyllning:
2 små rivna äpplen
125 g rumsvarmt smör
125 g riven mandemassa
1,5 msk malen kanel
 
Dela vetedegen i två delar och kavla ut varje deg till en lagom tunn rektangel. Bred på fyllningen och rulla ihop till bullar eller gör snurror. Pensla bullarna med ägg och grädda i 225 grader i ca 8-10 minuter. Innan serveringen är det gott att pudra över lite floroscker!
 
Hoppas alla får en härlig söndag!
Kram Lullsan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0